Cum te-au învățat animalele să faci cultură

Urmele animalelor pe pereții peșterilor: începutul artei

Când privim picturile rupestre spectaculoase din peșterile Europei, uităm adesea că, înainte ca oamenii să traseze linii și figuri, urșii și alte animale lăsaseră deja urme pe aceiași pereți. Multe dintre cele mai vechi gravuri sau zgârieturi considerate inițial opere umane s-au dovedit a fi, de fapt, urme de gheare de urs sau alte animale. În unele cazuri, artiștii preistorici au completat sau au imitat aceste semne. Ei au transformat zgârieturile în contururi de mamut. Sau au folosit amprentele de labe ca sursă de inspirație pentru propriile mâini înroșite cu ocru. Astfel, începuturile artei nu au fost o ruptură de natură, ci un dialog cu ea.

Castorul, arhitectul uitat al Europei

Înainte ca oamenii să construiască platforme sau locuințe din lemn, castorii modelau deja peisajul cu diguri și baraje ingenioase1. Descoperiri arheologice din Anglia arată că multe dintre ramurile folosite de oamenii preistorici la ridicarea platformelor de pe malul lacului Star Carr poartă urme clare de dinți de castor. Nu de unelte umane. Practic, oamenii nu doar că au fost inspirați de aceste construcții. Ei au și reciclat materiale direct din barajele animalelor1. Castorul a fost, fără să știe, primul inginer de mediu și sursă de inspirație pentru arhitectura umană timpurie.

Bizonii și agricultura: parteneriatul nevăzut

În preriile Americii de Nord, bizonii nu doar că modelau ecosistemul, ci și pregăteau terenul pentru primele culturi agricole. Prin pășunat, fertilizare și răspândirea semințelor, aceștia creau mici oaze unde plantele comestibile creșteau mai des și mai bogat. Oamenii au observat aceste „grădini naturale” și au început să le exploateze, apoi să le cultive și să le extindă. Astfel, domesticirea plantelor nu a fost doar o invenție umană, ci rezultatul unei colaborări tăcute cu animalele care au remodelat mediulArheologul Sarah Newman de la Universitatea din Chicago, susține această ipoteză pe platforma Aeon.

Cum a dus istoria la recunoașterea contribuției animalelor la cultură

În anii 1960, istoricul francez Amédée Lemozi, specializat în preistorie, a interpretat o serie de linii gravate pe pereții peșterii Pech-Merle, din regiunea Occitania, sudul Franței, ca reprezentând un șaman mascat și rănit. Lemozi a observat linii care străpungeau figura șamanului și mici ciobituri ce păreau să simbolizeze răni. Asta i-a sugerat că șamanul era înfățișat în timpul unui ritual funebru. Ideile lui Lemozi au fost preluate în anii ’80 de specialista belgiană Lya Dams. Ea chiar le-a extins într-o cercetare mai amplă asupra reprezentărilor bărbaților răniți în arta paleolitică. Cu toate acestea, câțiva ani mai târziu, francezul Michel Lorblanchet a demonstrat că numeroasele linii intersectate care compuneau „șamanul rănit” de pe suprafața de calcit a peșterii erau, de fapt, zgârieturi în multiple direcții lăsate de ghearele urșilor de peșteră.

În lumina acestor descoperiri, povestea culturii umane nu mai este una a izolării sau a superiorității. Devine o dovadă a unei lungi conviețuiri și observații reciproce. Animalele nu au fost doar surse de hrană sau pericole, ci și modele, colaboratori și, uneori, coautori ai primelor noastre încercări de a crea, construi și cultiva. Cultura, așa cum o știm, s-a născut la granița dintre instinct și imitație, acolo unde urmele de gheare și dinți au devenit inspirație pentru mâini și minți umane.

Exit mobile version