• Lorde și-a șocat mulți dintre fani cu noua noul album și este printre cele mai controversate coperte muzicale
  • Sabrina Carpenter a dat startul controverselor legate de coperte de album în 2025
  • Lorde s-a ales cu hashtag dedicat la lansarea fotografiei controversate

Lorde, artista neozeelandeză cunoscută pentru lirismul ei criptic și prezența enigmatică șochează la lansarea celui de-al patrulea album, „Virgin”. Din ce vine șocul? Este vorba despre o fotografie frontală nud. Imaginea este realizată de artista americană Talia Chetrit. Ea este celebră pentru explorarea intimității și a dinamicilor de putere în fotografie. Fanii au descoperit imaginea odată cu vinilul, ascunsă sub o pereche de pantaloni transparenți. Imaginea a provocat instantaneu meme-uri și a fost botezată rapid „Lordussy” pe rețelele sociale.

Între artă, identitate și politică: ce spune imaginea?

Fotografia, departe de a fi doar un șoc vizual. Ea continuă o linie artistică începută de Chetrit încă din 2016, când artista a realizat autoportrete nud în costume de plastic. În contextul albumului „Virgin”, care abordează teme precum sexualitatea, relația cu mama și presiunea faimei, imaginea devine o declarație de control și vulnerabilitate asumată. Unii critici, precum cei de la Vogue, au văzut în această alegere o posibilă reacție la obsesia transgresivă a societății față de gen și identitate de gen. Mai ales pe fondul unor decizii politice restrictive în SUA și UK.

Lorde însăși a refuzat să se lase încadrată în definiții clare de gen. Ea declara recent într-un interviu: „Sunt femeie, cu excepția zilelor în care sunt bărbat.” Această ambiguitate se reflectă și în arta vizuală a albumului. Nu mai vorbește doar despre corp, ci și despre fluiditatea identității.

Recomandări

TOM STURRIDGE ESTE IAR SANDMAN
CASELE DE MODĂ MIZEAZĂ LITERAR
ȘEFUL OPEN AI ÎȚI PREZINTĂ NOUL TĂU COLEG
FRIENDS DON'T LIE

Reacții, meme-uri și o nouă libertate în pop culture

Alte coperte controversate din muzică au fost criticate pentru perpetuarea privirii masculine sau a misoginiei. Imaginea lui Lorde, dimpotrivă. A fost lăudată pentru estetica sa și pentru faptul că artista își asumă controlul asupra propriei reprezentări. Fanii au văzut în gestul ei o dovadă de curaj și autenticitate. Iar unii au prezis că alți artiști vor urma exemplul.

Într-o lume pop saturată de imagini fabricate și narative controlate, Lorde și Chetrit propun o nouă paradigmă. Corpul feminin ca teritoriu al auto-exprimării, nu al privirii exterioare. „Virgin” nu este doar un album. Este și un manifest vizual și sonor despre libertate, vulnerabilitate și redefinirea identității în era digitală.

Dar discuția a deschis-o în 2025 albumul Man’s best friend al Sabrinei Carpenter. Artista a fost acuzată că degradează imaginea femeii așa că a publicat și o fotografie pe care a descris-o ca ”aprobată de Dumnezeu”. Ceea ce a pus paie pe foc și mai tare după ce a fost acuzată că amestecă feminismul și fundamentalismul religios.

Care sunt zeii scandalului în arta de album muzical?

Povestea ar începe în anii 60 cu The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland (1968) a apărut în Marea Britanie cu un nud feminin pe copertă. John Lennon & Yoko Ono – Unfinished Music No.1: Two Virgins (1968) apăreau pe copertă fără haine. Din față și din spate. Distribuitorii au vândut materialul acoperit cu hârtie de împachetat și în unele locuri poliția a confiscat discurile acuzate de obsenitate.

Anii 70 au coperta lor: Love It to Death cu solistul de la Alice Cooper scandalizând lumea dintr-o singură poziționare a unui deget. Concurența este coperta de la Diamond Dogs, al lui David Bowie, care a șocat pentru că jumătatea de câine desenată avea reprezentate în detaliu zona genitală. Ai spune că obsesia falică a continuat în anii 80 când și Dead Kennedys și Tin Machine au mers în această direcție. Nirvana cu coperta de la Nevermind din 1991, înfățișând un bebeluș înotând dezbrăcat a legat obsesia falică de exploatarea minorilor în arta copertelor muzicale.

Aceasta este o zonă distinctă a interdicțiilor, copertele care surprind persoane adolescente sau chiar mai mici în ipostaze provocatoare. Scandalurile au început în 1981 când solista trupei Bow Wow Wow apărea într-o replică a celebrului tablou de Edouard Manet, Déjeuner sur l’herbe, chiar în postura nudului. Doar că solista avea 14 ani. După 2000 subiectul scandalului a fost legat de obicei de obiectificarea femeii. A pățit-o și Lady Gaga pentru Artpop (2013) dar și pentru single-ul „Do What U Want” din același an. Dar acum miza pare și mai dinamică.

Partenerii noștri