- Lorde și-a șocat mulți dintre fani cu noua noul album și este printre cele mai controversate coperte muzicale
- Sabrina Carpenter a dat startul controverselor legate de coperte de album în 2025
- Lorde s-a ales cu hashtag dedicat la lansarea fotografiei controversate
Lorde, artista neozeelandeză cunoscută pentru lirismul ei criptic și prezența enigmatică șochează la lansarea celui de-al patrulea album, „Virgin”. Din ce vine șocul? Este vorba despre o fotografie frontală nud. Imaginea este realizată de artista americană Talia Chetrit. Ea este celebră pentru explorarea intimității și a dinamicilor de putere în fotografie. Fanii au descoperit imaginea odată cu vinilul, ascunsă sub o pereche de pantaloni transparenți. Imaginea a provocat instantaneu meme-uri și a fost botezată rapid „Lordussy” pe rețelele sociale.
Advertisment









Între artă, identitate și politică: ce spune imaginea?
Fotografia, departe de a fi doar un șoc vizual. Ea continuă o linie artistică începută de Chetrit încă din 2016, când artista a realizat autoportrete nud în costume de plastic. În contextul albumului „Virgin”, care abordează teme precum sexualitatea, relația cu mama și presiunea faimei, imaginea devine o declarație de control și vulnerabilitate asumată. Unii critici, precum cei de la Vogue, au văzut în această alegere o posibilă reacție la obsesia transgresivă a societății față de gen și identitate de gen. Mai ales pe fondul unor decizii politice restrictive în SUA și UK.
Lorde însăși a refuzat să se lase încadrată în definiții clare de gen. Ea declara recent într-un interviu: „Sunt femeie, cu excepția zilelor în care sunt bărbat.” Această ambiguitate se reflectă și în arta vizuală a albumului. Nu mai vorbește doar despre corp, ci și despre fluiditatea identității.
Recomandări
Reacții, meme-uri și o nouă libertate în pop culture
Alte coperte controversate din muzică au fost criticate pentru perpetuarea privirii masculine sau a misoginiei. Imaginea lui Lorde, dimpotrivă. A fost lăudată pentru estetica sa și pentru faptul că artista își asumă controlul asupra propriei reprezentări. Fanii au văzut în gestul ei o dovadă de curaj și autenticitate. Iar unii au prezis că alți artiști vor urma exemplul.
Într-o lume pop saturată de imagini fabricate și narative controlate, Lorde și Chetrit propun o nouă paradigmă. Corpul feminin ca teritoriu al auto-exprimării, nu al privirii exterioare. „Virgin” nu este doar un album. Este și un manifest vizual și sonor despre libertate, vulnerabilitate și redefinirea identității în era digitală.
Dar discuția a deschis-o în 2025 albumul Man’s best friend al Sabrinei Carpenter. Artista a fost acuzată că degradează imaginea femeii așa că a publicat și o fotografie pe care a descris-o ca ”aprobată de Dumnezeu”. Ceea ce a pus paie pe foc și mai tare după ce a fost acuzată că amestecă feminismul și fundamentalismul religios.
Care sunt zeii scandalului în arta de album muzical?
Povestea ar începe în anii 60 cu The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland (1968) a apărut în Marea Britanie cu un nud feminin pe copertă. John Lennon & Yoko Ono – Unfinished Music No.1: Two Virgins (1968) apăreau pe copertă fără haine. Din față și din spate. Distribuitorii au vândut materialul acoperit cu hârtie de împachetat și în unele locuri poliția a confiscat discurile acuzate de obsenitate.
Anii 70 au coperta lor: Love It to Death cu solistul de la Alice Cooper scandalizând lumea dintr-o singură poziționare a unui deget. Concurența este coperta de la Diamond Dogs, al lui David Bowie, care a șocat pentru că jumătatea de câine desenată avea reprezentate în detaliu zona genitală. Ai spune că obsesia falică a continuat în anii 80 când și Dead Kennedys și Tin Machine au mers în această direcție. Nirvana cu coperta de la Nevermind din 1991, înfățișând un bebeluș înotând dezbrăcat a legat obsesia falică de exploatarea minorilor în arta copertelor muzicale.
Aceasta este o zonă distinctă a interdicțiilor, copertele care surprind persoane adolescente sau chiar mai mici în ipostaze provocatoare. Scandalurile au început în 1981 când solista trupei Bow Wow Wow apărea într-o replică a celebrului tablou de Edouard Manet, Déjeuner sur l’herbe, chiar în postura nudului. Doar că solista avea 14 ani. După 2000 subiectul scandalului a fost legat de obicei de obiectificarea femeii. A pățit-o și Lady Gaga pentru Artpop (2013) dar și pentru single-ul „Do What U Want” din același an. Dar acum miza pare și mai dinamică.
Partenerii noștri