• Prezența și tratamentul femeilor în mass-media reprezintă în continuare o provocare, deși în ultimii ani s-au înregistrat progrese.
  • Pentru elaborarea acestui studiu, au fost analizate 14 milioane de știri publicate în ultimul an, cu menționarea explicită a genului în 12 țări.
  • În cazul jurnaliștilor care scriu articolele, în majoritatea țărilor, bărbații scriu cu 50% mai mult decât femeile.

Prezența și tratamentul femeilor în mass-media reprezintă în continuare o provocare, deși în ultimii ani s-au înregistrat progrese. Există cu 2,5 mai multe știri despre bărbați decât despre femei, iar acestea sunt citate cu 21% mai puțin în titlurile ziarelor. În plus, atunci când apar, se face mai des o mențiune explicită a sexului sau a familiei lor.

Acestea sunt câteva dintre concluziile raportului „Femei fără nume”, realizat de LLYC în cadrul Zilei Internaționale a Femeii de miercuri. Pentru elaborarea acestui studiu, au fost analizate 14 milioane de știri publicate în ultimul an, cu menționarea explicită a genului, în cele 12 țări în care este prezentă firma de consultanță: Argentina, Brazilia, Chile, Columbia, Columbia, Ecuador, Spania, Statele Unite, Mexic, Panama, Peru, Portugalia și Republica Dominicană.

„Cititorul stă în fața unor știri despre femei fără nume”, continuă raportul, menționând că numele proprii ale femeilor sunt cu 40% mai puține în subiecte relevante precum sportul, știința, leadership-ul sau cinematografia. Menționarea explicită a genului este de 2,3 ori mai frecventă la femei decât la bărbați. Cu cât acest nume de familie feminin” este mai mult menționat, cu atât mai scăzută este tendința de a menționa numele propriu al protagoniștilor, o subordonare semantică care îi retrogradează la un rol secundar și anecdotic”.

Recomandări

MUSIC HEALS THE SOUL
CE RESTAURANTE SUNT PREMIATE ÎN SUA?
LIMERANȚA ASCUNDE PROBLEME DIN TRECUT
TU CÂT TIMP PETRECI PE TELEFON?
TU BEI CAFEA? IATĂ CE AR TREBUI SĂ ȘTII

În aceeași ordine de idei, femeile și familiile lor continuă să fie inseparabile” în știri. Studiul arată că mass-media menționează familia cu 36% mai mult în știrile despre femei și o fac într-un mod obiectivant”. În mod similar, foarte des, referirea la femei în mass-media este una de succes și de excepționalitate. Știrile despre politicieni, de exemplu, evidențiază cu 50% mai multe succese ale acestora și le minimalizează greșelile, în comparație cu liderii bărbați. Acest lucru accentuează sindromul impostorului și epuizarea în cazul celor care intenționează să aibă o expunere și o vizibilitate mai mare”, subliniază studiul.

De asemenea, imaginea încă are greutate, iar moda este asociată mai mult cu știrile despre femei decât cu cele despre bărbați. Modul în care se îmbracă femeile este reflectat în una din douăzeci și cinci de știri, cu 20% mai mult decât atunci când știrile sunt despre bărbați.

În cazul jurnaliștilor care scriu articolele, în majoritatea țărilor, bărbații scriu cu 50% mai mult decât femeile. Rubricile despre Sănătate, Evenimente, Societate și Cultură au cele mai multe semnături feminine, aproximativ 45%, în timp ce bărbații tind să scrie despre Economie, Politică, Tehnologie și Sport.

Tocmai în acest din urmă domeniu, din volumul foarte mare de articole publicate despre sport, doar 5% menționează explicit femeile. Știrile despre femei reprezintă doar una din douăzeci. De fapt, fotbalul este perceput ca fiind masculin în 95% din cazuri.

„Imaginea femeilor în mass-media se îmbunătățește, dar mai este încă mult până departe. Tipul de modele feminine pe care le proiectăm noilor generații și viitorilor factori de decizie este încă distorsionat. Continuăm să vorbim puțin despre ele și, adesea, într-un mod tendențios”, spune Luisa García, Chief Operating Officer (COO) al LLYC și coordonator al raportului, care concluzionează că vizibilitatea talentelor feminine și a femeilor în general este un accelerator al egalității”.

Partenerii noștri