- Prada este acuzată în India că a copiat designul tradițional al sandalelor Kolhapuri fără a recunoaște meșteșugarii locali.
- Marea problemă a industriei modei este lipsa protecției legale eficiente împotriva copiatului, care afectează în special designerii mici și independenți.
- Marile branduri de fast fashion și de lux sunt frecvent implicate în controverse legate de plagiat, iar legislația americană nu le sancționează suficient.
Prada și controversa sandalelor Kolhapuri: patrimoniu cultural sau inspirație neasumată?
Brandul italian Prada este criticat dur în India pentru că a lansat o linie de sandale care seamănă izbitor cu tradiționalii papuci Kolhapuri, confecționați manual de meșteșugarii locali încă din secolul al XII-lea. Acești papuci reprezintă un simbol cultural important, recunoscut oficial în 2019 ca Indicație Geografică, ceea ce le protejează autenticitatea și originea regională.
Advertisment
Președintele Camerei de Comerț din Maharashtra a transmis o scrisoare către Prada, reproșând brandului lipsa de recunoaștere a sursei de inspirație și neimplicarea în susținerea meșteșugarilor indieni. Prada a recunoscut influența, dar a declarat că este deschisă colaborării cu artizanii locali, încercând să atenueze tensiunile.
Recomandări
Copiatul în modă: o industrie cu reguli depășite și inechități flagrante
Problema copiatului în modă nu este una izolată. Multe branduri mari, în special cele de fast fashion precum Zara, H&M sau Forever 21, dar și case de lux ca Gucci sau Chanel, au fost acuzate de-a lungul timpului că reproduc fără permisiune designuri ale unor creatori independenți sau branduri mici. În Statele Unite, legislația privind drepturile de autor nu protejează în mod adecvat designurile vestimentare. Moda este privită mai degrabă ca o industrie manufacturieră decât una creativă. Astfel, designerii mici se confruntă cu dificultăți majore în a-și apăra creațiile. În același timp marile companii profită de acest vid legal pentru a copia tendințe și produse.
Ani la rând ia românească a fost motivul revoltei online. Pe rând casele de modă Dior și Louis Vuitton au fost acuzate că s-au inspirat din tradiția românească. Campanii precum cele inițiate de ”La Blouse Roumaine” sau ”This is Bihor, nod Dior!” au atras atenția asupra similitudinilor dintre unele produse de lux și hainele tradiționale.
Lupta pentru drepturi și viitorul modei independente
Există unele instrumente legale precum patentarea materialelor sau înregistrarea mărcilor comerciale. Dar acestea nu acoperă în totalitate designurile vestimentare, iar procedurile sunt costisitoare și complicate. Cazuri celebre, precum disputa dintre Gucci și Guess sau procesele intentate de Levi’s și Allbirds, arată că uneori brandurile mari pot fi trase la răspundere, dar multe alte situații rămân nerezolvate. Și Dior a primit reproșuri din India. În 2022, designerul grafic Orijit Sen acuza casa de modă că a folosit un model pe care îl realizase el.
Designerii independenți, precum Carrie Anne Roberts, care a fost copiată de Old Navy, se confruntă cu o realitate dură. Ei resimt lipsa resurselor pentru a lupta în instanță și o industrie care favorizează marile corporații. În ciuda acestui context, există și voci care susțin că fenomenul copycat stimulează inovația. Ba chiar menține o concurență sănătoasă. Dar pentru mulți creatori mici, plagiatul rămâne o problemă gravă care le pune în pericol existența.
Moda, ca formă de artă și expresie culturală, se află într-un punct delicat. Echilibrul între protecția creației și dinamica pieței trebuie regândit pentru a asigura un viitor echitabil și sustenabil tuturor actorilor implicați.
Partenerii noștri