• Un scriitor i-a enervat pe influencerii care postează despre cărți
  • Tudor Ganea a scris că urăște pozele cu cărți prin iarbă sau cu pietricele
  • Influencerii l-au acuzat pe scriitor că lovește în propriii cititori
  • Unii influenceri l-au amenințat pe scriitor cu recenzii negative
  • În replică, Tudor Ganea îi acuză pe influenceri că acționează ca o sectă

Se ascute din nou lupta culturală în online! De data asta, bătălia se dă între scriitori și influencerii care postează despre cărți, bookstagrammeri și booktok-eri. Scandalul a început când Tudor Ganea – un scriitor român cu premii literare – a scris ceva pe Facebook. Zice că urăște pozele cu cărți puse în iarbă sau cu pietricele. Așa cum promovează mulți influenceri din zona de carte. Omul a scris pentru prieteni. Dar și-a făcut dușmani. Și reacțiile nu au întârziat. Numeroși bookstagrammeri au criticat public poziția lui Ganea. L-au acuzat că își atacă propriii cititori. Și au amenințat chiar cu recenzii negative pe Goodreads, platforma globală pentru recomandări de carte.

@foxbooks88

#tudorganea

♬ sunet original – FoxBooks88

În apărarea sa, Tudor Ganea a venit cu o postare în care precizează că nu atacă oamenii care citesc, ci dezaprobă estetica “excesiv de siropoasă sau kitsch” a promovării online. El susține că sub pretextul “PR-ului gratuit pentru literatura română” s-a format o “sectă” care nu acceptă nicio critică la adresa practicilor de promovare.
“Sub umbrela protectoare a lui ‘noi facem PR gratuit literaturii române’ s-a dezvoltat o adevărată sectă […] Dar uite că mie nu-mi place PR-ul kitschos pe care îl practică.”

Recomandări

TOM STURRIDGE ESTE IAR SANDMAN
CASELE DE MODĂ MIZEAZĂ LITERAR
ȘEFUL OPEN AI ÎȚI PREZINTĂ NOUL TĂU COLEG
FRIENDS DON'T LIE
HORIA SABO MIZEAZĂ PE AI DREPT GENERATOR DE FORȚĂ DE MUNCĂ

Dilemele promovării: scriitor sau creator de conținut?

Cred că rolurile astea se suprapun și se diferențiază prin ceea ce faci și către cine te adresezi. Sunt scriitor, dar și realizator media, preocupat să văd cum circulă literatura și ce fel de conversații provoacă azi. Online-ul este un spațiu de testare, iar seria CITEȘTI tocmai asta face – propune nu doar promovare, ci reflecție despre contextul și forma cărților. Bookstagrammerii aduc un dialog nou, autentic și rapid, poate mai aproape de nevoile cititorilor actuali decât modelul clasic. Din perspectiva mea, e important să traduci discuțiile, nu să alegi o tabără.

Cine decide valoarea: algoritmi, premii sau comunitate?

Întrebarea principală pentru orice cititor din afara lumii literare rămâne: cum știi ce e o carte bună? Cu experiența de la citEști aș spune că nu există o formulă. Poate chiar și căutarea cărții care să te încânte contribuie la ceea ce face bună o experiență de lectură. Sigur, ai liste de lecturi dacă ești la o școală de profil. Dar aproape întotdeauna e o ceartă între ce ți se zice și ce consideri tu de calitate. Poți fi influențat de recenziile vizuale de pe Instagram așa cum, altădată, conta ce spun cronicarii literari sau ce premii a obținut cartea. Esențial este să cultivi diversitatea de voci.

Vezi ce recomandă un scriitor respectat internațional, cum e Sally Rooney – ridicată de cititorii online. Sau urmărește cum își prezintă cărțile și cum intră în contact cu cititorii Cristina Andone, autoare română foarte prezentă digital. În final, calitatea e legată de felul în care se potrivește o carte cu momentul tău personal. Că nu îi place autorului, asta e treaba lui. Că nu îmi place cum i se pare scriitorului modul meu de lectură, iarăși, e dreptul meu. Dar sfaturi și rețete nu au lipsit niciodată în România cu tema ”cum să disprețuiești ce face celălalt”.

Scandalul, între fractură și dialog

Disputa dintre scriitori și influenceri arată o tensiune reală între felul “tradițional” și cel digital de a promova și consuma cultură. Un conflict uneori de limbaj, alteori de gust sau, pur și simplu, de generație.
Dincolo de replici acide, poate că aceste crize nu dărâmă poduri, ci obligă ambele tabere să-și justifice, poate mai transparent ca oricând, ce și mai ales pentru cine scriu, postează sau citesc

Partenerii noștri