Frida Kahlo deține acum recordul de preț pentru artă semnată de o femeie. Dar la ce distanță de top 100?!

Vânzarea picturii „El Sueño” (Visul) de Frida Kahlo pentru suna de 54,7 milioane de dolari, joi, 20 noiembrie, la Sotheby’s, marchează un moment aparte în lumea artei. Acest autoportret iconic, realizat în 1940, nu doar că a depășit toate așteptările, devenind cea mai scumpă operă de artă creată de o femeie vândută vreodată la licitație, dar a și reaprins discuțiile despre valoarea și recunoașterea artistelor într-un peisaj dominat tradițional de bărbați.

Ce are așa special tabloul Fridei Khalo

Pictura o înfățișează pe Kahlo dormind într-un pat plutind printre nori. Dincolo de simpla tranzacție, devenind un simbol al luptei pentru echitate și al puterii creativității feminine, chiar și în fața unor realități personale complexe și a unor prejudecăți istorice adânc înrădăcinate. Gândește-te că pe lista lucrărilor vândute cu cele mai bune prețuri sunt cam 100 de lucrări cu prețuri care au depășit 100 de milioane de dolari. După cum vezi, cea mai scumpă lucrare de artă semnată de o femeie nici măcar nu se apropie de jumătatea acestei sume.

Un record cu ecouri profunde

„El Sueño” a zdrobit recordul anterior deținut de „Jimson Weed/White Flower No. 1” a Georgiei O’Keeffe. Lucrarea era vândută cu 44,4 milioane de dolari în 2014. Recordul Fridei Kahlo era stabilit în 2021, cu 34,9 milioane de dolari pentru un autoportret. Opera este una dintre puținele creații ale lui Kahlo aflate încă în mâini private, în afara Mexicului. În Mexic arta ei este protejată ca o comoară națională. Tabloul a fost pictat într-o perioadă de cotitură a vieții artistei. Era marcată de probleme de sănătate persistente și de tumultul divorțului și al recăsătoriei cu Diego Rivera. Deși această realizare este monumentală pentru o artistă, ea rămâne o fracțiune din recordurile stabilite de artiști bărbați. De exemplu, „Salvator Mundi”, atribuit lui Leonardo da Vinci, a fost vândut cu 450 de milioane de dolari în 2017. Această discrepanță uriașă subliniază o problemă mult mai profundă și sistemică în piața de artă.

Disparitatea de gen și percepțiile pieței

Discrepanța masivă de preț nu este o întâmplare. Ea reflectă și factori precum misoginia, discriminarea pe bază de vârstă și dominația masculină în case de licitații și muzee. Studiile confirmă această realitate dură. Renée B. Adams, profesoară de finanțe la Universitatea Oxford, co-autoare a studiului „Gendered Prices”, a declarat pentru CNN: „Piața de artă spulberă toate cifrele decalajului salarial de gen”. Ea a adăugat că „reducerea prețurilor în artă nu este determinată de merit. Ci de factori legați de percepțiile societale despre femei. Nu are nimic de-a face cu faptul dacă pictura este bună sau proastă.”

Un alt studiu, realizat de istoricul de artă Helen Gørrill, a arătat că operele de artă semnate de bărbați cresc în valoare. În același timp, lucrările semnate de femei își pierd din valoare. Gørrill a dezvăluit un alt aspect tulburător al prejudecăților: „Am vorbit cu câțiva dealeri mari și toți au spus că, după ce o femeie artistă are un copil, colecționarii își pierd încrederea în ea, pentru că nu va mai putea să se concentreze pe deplin asupra operei sale. Așadar, valoarea unei artiste scade practic din cauza biologiei”.

Spre o reechilibrare a valorilor

În ciuda acestor provocări, există o tendință tot mai accentuată spre reechilibrare. Colecționari precum Valeria Napoleone își dedică eforturile pentru a crea un „cor de voci feminine care au fost reduse la tăcere de-a lungul istoriei artei”. Face acest lucru prin construirea unor colecții dedicate exclusiv artistelor. Instituții precum The Women’s Art Collection de la Murray Edwards College din Cambridge și National Museum of Women in the Arts (NMWA) din Washington D.C. au un rol esențial în promovarea și validarea operelor de artă feminine.

Harriet Loffler, curatoarea Colecției de Artă a Femeilor, salută vânzarea lui Kahlo. O consideră un eveniment care „aduce la lumină” reprezentarea femeilor. Totuși recunoaște că „mai este mult de lucru”. Anna Di Stasi, șefa departamentului de artă latino-americană de la Sotheby’s, remarcă o „schimbare reală și măsurabilă” în piață. Este vorba și de o creștere a încrederii în artistele femei. Specialista își exprimă speranța că acest record va fi „continuat și doborât de alte artiste în anii următori.”

Exit mobile version