- BBC a creat un formular dedicat reclamațiilor pe site-ul său web pentru a face față volumului mare de comentarii.
- Postul a scurtat vineri zeci de emisiuni și a oprit transmisiile unor canale TV și radio populare, pentru a oferi o transmitere neîntreruptă a omagiilor aduse soțului reginei.
- Audiența postului BBC Two a scăzut cu 75% față de vinerea precedentă, iar postul ITV a pierdut 60% din audiență.
În termen de șase ore de la anunțarea morții prințului Philip, compania BBC a primit atât de multe plângeri cu privire la programul său, încât a deschis pe site-ul său web un formular pentru plângeri, iar telespectatorii au căutat alte canale, scrie The Guardian.
BBC a scurtat vineri zeci de emisiuni, oprind transmisiile celor mai populare canale TV și radio din țară și reducând zeci de emisiuni de la posturi din toată țara, pentru a oferi o transmitere neîntreruptă a omagiilor aduse soțului reginei.
Postul BBC One a transmis o serie de emisiuni preînregistrate, iar BBC Two și-a anulat programul și a difuzat simultan aceleași emisiuni ca și canalul său soră. Emisiuni și seriale cu mare audiență, de vineri seara, cum sunt EastEnders, Gardeners ’World și episodul final din MasterChef, nu au mai fost transmise, metodă adoptată și de canalul de televiziune ITV.
BBC One a pierdut astfel 6% din audiență față de vinerea precedentă, iar audiența postului BBC Two a scăzut cu două treimi. ITV și-a oprit programul dedicat omagiilor aduse prințului Philip, dar tot a pierdut 60% din audiența săptămânii precedente, potrivit analizei datelor de vizualizare prezentate de site-ul Deadline.
În 1997, la moartea prințesei Diana, majoritatea populației din Marea Britanie abia a avut acces la un al cincilea canal de televiziune.
Astăzi, deși acoperirea BBC în Marea Britanie este încă enormă, ascensiunea unor companii precum Netflix și YouTube oferă publicului libertatea de a-și dedica atenția altor posturi.
Aproape întreaga gamă de servicii BBC a fost afectată într-un anumit fel de anunțul morții prințului Philip, uneori chiar cu efecte ușor ridicole.
De exemplu, în semn de respect pentru soțul reginei, programul canalului BBC Four a fost întrerupt, telespectatorilor cerându-li-se să urmărească programul canalului BBC One, dedicat omagiului adus soțului reginei.
Canalul trebuia să transmită și meciul amical de fotbal feminin dintre echipa Angliei și cea a Franței, făcându-i pe unii să se întrebe dacă și transmiterea unui meci masculin ar fi fost eliminată din programele de televiziune într-o situație asemănătoare. Jocul a fost totuși prezentat integral pe serviciul iPlayer al BBC și pe site-ul BBC Sport, în speranța că prezentarea acestuia pe un serviciu digital în timpul unei perioade de doliu regal este un gest mai respectuos decât transmiterea acestuia pe canalele principale.
Un posibil motiv al programului extins dedicat morții prințului Philip îl reprezintă criticile aduse postului BBC în 2002, la moartea Reginei Mame
Oameni care lucrează la BBC News au sugerat că amploarea programului, planificată de mult timp, este un efect a ce s-a întâmplat în 2002, la moartea Reginei Mame, Elisabeta, când ziarele de dreapta au spus că BBC nu a arătat suficient respect față de casa regală.
Printre reproșurile aduse atunci postului a fost faptul că prezentatorul știrilor BBC Peter Sissons nu a purtat o cravată neagră când a anunțat moartea reginei. Ulterior, acesta a susținut că pentru acel detaliu erau responsabili șefii săi, care în anul precedent au prezentat propuneri pentru a reduce extinderea programului dedicat morții Reginei Mame. Sissons a spus că, atunci când a intrat în studio pentru a anunța moartea reginei, editorul i-a spus: „Nu te extinde, este o femeie foarte bătrână, care trebuia să se ducă la un moment dat”.
În afară de aceasta, mai este în joc acum și viitoarea finanțare a postului BBC de către guvern. Noul director general, Tim Davie, se află deja într-un conflict cu deputații conservatori, care acuză corporația că nu este suficient de patriotică.
Una dintre problemele cu care se confruntă BBC este răspunsul pe care va trebui să îl dea reclamațiilor după revenirea la normal a programului.
O altă problemă este cum ar putea să deservească părți ale publicului care ar dori o alternativă la programul extins în astfel de situații.