• Un nou sondaj Deloitte arată că aproximativ 46% dintre membrii generației Z au în prezent un loc de muncă cu normă întreagă sau cu jumătate de normă pe lângă cel principal.
  • Cifra este doar puțin mai mică în cazul milenialilor, de 37%.
  • Pentru sondajul lor 2023 Gen Z și Millennials, Deloitte a adunat răspunsuri de la 14.483 de persoane din Gen Z și 8.373 de mileniali din 44 de țări din întreaga lume.

Un număr tot mai mare de tineri își iau un al doilea loc de muncă pe măsură ce problemele financiare cresc. Un nou sondaj Deloitte arată că aproximativ 46% dintre membrii generației Z au în prezent un loc de muncă cu normă întreagă sau cu jumătate de normă pe lângă cel principal. Cifra este doar puțin mai mică în cazul milenialilor, de 37%.

Pentru sondajul lor 2023 Gen Z și Millennials, Deloitte a adunat răspunsuri de la 14.483 de persoane din Gen Z și 8.373 de mileniali din 44 de țări din întreaga lume. În ambele generații, mai multe persoane au acum un al doilea loc de muncă decât în urmă cu un an: cifra este cu 3% mai mare în rândul Gen Z și cu 4% mai mare în rândul milenialilor, potrivit firmei de consultanță, scrie CNBC.

„Locurile de muncă secundare sunt în creștere pentru Generația Z și pentru mileniali, în timp ce aceștia se străduiesc să le ajungă banii până la sfârșitul lunii”, a declarat Michele Parmelee, lider global în domeniul oamenilor și al scopurilor la Deloitte, pentru CNBC Make It.

Recomandări

MUSIC HEALS THE SOUL
CE RESTAURANTE SUNT PREMIATE ÎN SUA?
LIMERANȚA ASCUNDE PROBLEME DIN TRECUT
TU CÂT TIMP PETRECI PE TELEFON?
TU BEI CAFEA? IATĂ CE AR TREBUI SĂ ȘTII

Unele dintre cele mai populare joburi secundare sunt vânzarea de produse sau servicii online, munca în economia gigant, cum ar fi livrarea de alimente sau ride-hailing, ieșirile artistice sau crearea de conținut în social media ca influencer.

De ce își iau Gen Z și milenialii un al doilea job?

„În timp ce banii sunt principalul motiv pentru a avea un job secundar, respondenții îl văd, de asemenea, ca pe o modalitate de a-și monetiza hobby-urile, de a se deconecta de la jobul principal, de a-și extinde relațiile și, în unele cazuri, de a dezvolta abilități pentru o nouă carieră”, a spus Parmelee.

Aproximativ 25% dintre cei din generația Z și 28% dintre mileniali spun că principala motivație pentru jobul lor secundar este aceea de a dobândi competențe și de a construi relații, iar puțin sub un sfert din fiecare generație afirmă că acesta este legat de hobby-urile lor sau că îi ajută să se deconecteze.

Cu toate acestea, preocupările legate de bani sunt de departe pe primul loc: 38% din Generația Z și 46% din mileniali au declarat că motivul pentru care au avut un alt loc de muncă a fost legat de finanțele lor.

Costul vieții

Datele din sondajul Deloitte arată că costul vieții este cea mai mare preocupare pentru mileniali și Gen Z în acest moment. Acest lucru este cu atât mai relevant cu cât puțin peste jumătate din fiecare generație declară că trăiesc de la un salariu la altul – cu 5% mai mult decât în urmă cu un an.

Acest lucru se întâmplă în condițiile în care inflația rămâne extrem de ridicată în multe economii importante. În aprilie, prețurile au crescut cu 4,9% pe bază anuală în SUA, în timp ce în Marea Britanie prețurile au crescut cu 10,1%.

A avea un al doilea loc de muncă este una dintre modalitățile prin care tinerii încearcă să atenueze impactul crizei legate de costul vieții, însă respondenții la sondaj au declarat, de asemenea, că așteaptă mai mult timp pentru a intra pe scara imobiliară sau pentru a întemeia o familie și că achiziționează mai multe articole la mâna a doua, potrivit sondajului.

„Aceste generații sunt împovărate de nesiguranță financiară”, a spus Parmelee. „Preocupările economice împiedică capacitatea generației Z și a milenialilor de a-și planifica viitorul și îi determină să amâne deciziile majore din viața lor”, adaugă ea.

Totuși, în ciuda acestor îngrijorări, ar putea exista o luminiță la capătul tunelului, 44% din Gen Z și 35% din mileniali fiind optimiști că situația lor financiară se va îmbunătăți în curând.

Citește și

Partenerii noștri