Ai auzit de greenwashing? Nu e vreo nouă tehnică de curățat ecologic, ci mai degrabă o strategie de PR… murdar. Greenwashing înseamnă atunci când o companie pare sustenabilă, dar doar la suprafață.
E atunci când ambalajul e verde, reclama vorbește despre „iubirea pentru planetă”, dar în spate se ascund practici poluante sau neetice. E o formă de dezinformare ecologică — și e tot mai răspândită.
Potrivit Comisiei Europene, peste 50% din afirmațiile „eco” în 2020 erau vagi, înșelătoare sau complet nefondate. Iar un raport al Changing Markets Foundation arată că 60% din brandurile de modă fast-fashion promovează colecții „verzi” fără a avea dovezi clare privind sustenabilitatea reală a produselor.

Și nu vorbim doar de modă. Industria alimentară, cea auto sau a ambalajelor — toate industriile au exemple de greenwashing: sticle „biodegradabile” care nu se degradează, mașini „verzi” în reclame și gri în realitate, sau produse „eco” care vin din cealaltă parte a planetei, cu o amprentă de carbon cât o vacanță intercontinentală.

Veștile bune? Vin tot de la Bruxelles: UE lucrează la o directivă anti-greenwashing, care va obliga brandurile să ofere dovezi clare și verificabile atunci când promovează produse „verzi”. Etichetele precum „eco”, „bio” sau „natural” vor trebui susținute de certificări recunoscute — altfel, se lasă cu sancțiuni.
Pentru consumatori, cheia e vigilența. Citește etichetele, caută sigle serioase (FSC, Ecolabel, Fairtrade) și întreabă: E sustenabil… sau doar pare? Pentru că sustenabilitatea nu trebuie doar să dea bine în reclame. Trebuie să fie reală, verificabilă și, mai ales, sinceră.

Recomandări

CE TE SURPRINDE LA GRAMMY?
GALA GRAMMY E ȘI DESPRE MODĂ
CINE CÂȘTIGĂ PREMIILE GRAMMY?
CRYING HAPPY TEARS
CHATBOȚII PREIAU FLIRTUL PE TINDER
O LUĂM UȘOR?

Altfel, e doar… greenwashing. Cu alte cuvinte, o păcăleală verde. Planeta nu are nevoie de marketing, ci de acțiune. Iar noi, de un ochi critic — chiar și când totul pare… verde.

Partenerii noștri