- Compania de consultanță economică Centre for Economics and Business Research a estimat că weekendul încoronării ar fi dus la un impuls de 337 de milioane de lire sterline.
- Un studiu realizat în 2011 de Visit Britain a arătat că aproximativ 60% dintre turiștii care vizitează Marea Britanie ar vizita locuri asociate cu familia regală.
- Chiar dacă locurile regale sunt populare, acestea sunt departe de cele mai populare atracții din Marea Britanie.
Magazinele de suveniruri sunt pline de chipurile familie regale, ziarele din întreaga lume vorbesc despre ei, iar dramele de televiziune bazate pe viețile lor sunt mai populare ca niciodată. Ori de câte ori oamenii critică familia regală, replica des repetată este „dar gândiți-vă la turism!”. Aceasta a fost o retorică deosebit de frecventă în ultima vreme deoarece mulți oameni se întreabă cum o țară care se confruntă cu greve în masă și cu o criză a costului vieții își poate permite costul estimat la 100 de milioane de lire sterline pentru încoronarea regelui Charles al III-lea, scrie CNN.
Într-un sondaj recent YouGov, 51% dintre respondenți nu credeau că încoronarea ar trebui să fie plătită de contribuabili. În cazul tinerilor, această cifră a fost și mai mare, de 62%. Susținătorii vor folosi adesea turismul ca justificare pentru cheltuielile somptuoase.
Familia regală aduce într-adevăr turism în Marea Britanie. Compania de consultanță economică Centre for Economics and Business Research a estimat că weekendul încoronării ar duce la un impuls de 337 de milioane de lire sterline din cauza turismului și a cheltuielilor din baruri.
Dacă familia regală ar dispărea, ce s-ar alege de industria turismului?
Un studiu realizat în 2011 de Visit Britain a arătat că aproximativ 60% dintre turiștii care vizitează Marea Britanie sunt susceptibili de a vizita locuri asociate cu familia regală. În timp ce nu există date mai recente cu privire la regii, în 2022, Visit Britain a constatat că istoria și patrimoniul reprezintă cel mai mare factor de atracție pentru turiști.
În timp ce percepția internațională a Marii Britanii este cu siguranță legată de familia regală, acest lucru nu ne spune dacă o familie regală domnitoare este necesară pentru turism. La urma urmei, istoria monarhiei și locurile asociate cu aceasta ar fi în continuare aici chiar dacă familia regală nu ar fi. Palatele otomane din Istanbul rămân atracții extrem de populare la 100 de ani de la prăbușirea califatului, la fel ca și castelele regale din Franța sau palatele imperiale din China.
Lipsa regalității nu pare să fi afectat atractivitatea acestor țări, fiecare dintre ele atrăgând anual mai mulți turiști decât Marea Britanie. SUA reprezintă cea mai mare piață turistică a Regatului Unit, iar turiștii americani par să fie foarte pasionați de lucrurile asociate cu regalitatea britanică.
Dar acest lucru s-ar putea schimba odată cu noul monarh. Într-un sondaj realizat în februarie 2021, înainte de moartea reginei Elisabeta a II-a, un procent uriaș de 68% dintre americani o vedeau cu ochi buni. Același sondaj a relevat că doar 34% aveau o părere favorabilă despre Charles – dar acest lucru s-a schimbat în favoarea sa după urcarea sa pe tron, potrivit unui sondaj realizat înainte de încoronare, care îi dădea o rată de aprobare de 50% în SUA. Acestea fiind spuse, 62% dintre persoanele din SUA au declarat că nu le pasă foarte mult sau deloc de încoronare.
Cele mai vizitate obiective din Marea Britanie nu includ vreo atracție regală
Chiar dacă locurile regale sunt populare, acestea sunt departe de cele mai populare atracții din Marea Britanie. Dintre cele mai vizitate 10 atracții gratuite și cu plată din Marea Britanie în 2021, niciuna nu a fost o atracție regală. Cea mai bine clasată atracție regală a fost Turnul Londrei, ajungând doar pe locul 17 pe listă.
În mod obișnuit, Grădina Zoologică din Chester atrage mai mulți vizitatori decât Castelul Windsor sau Palatul Buckingham, deși aceste statistici nu fac diferența între turiștii interni și cei internaționali. În cel mai recent sondaj privind vizitatorii din Windsor, majoritatea turiștilor săi proveneau din străinătate.
Grupul antimonarhie Republic a contestat cifra citată potrivit căreia monarhia generează anual 500 de milioane de lire sterline în venituri din turism pentru Marea Britanie – ceea ce în sine ar reprezenta doar o mică parte din economia turistică a Marii Britanii, care se ridică la 127 de miliarde de lire sterline.
De asemenea, grupul se întreabă de ce regalitatea nu apare aproape deloc în campaniile turistice sau în reclamele britanice, dacă este atât de vitală pentru economia turistică. Este imposibil de negat faptul că regalitatea contribuie la atractivitatea Regatului Unit ca destinație turistică – istoria și patrimoniul asociat sunt celebre în întreaga lume. Cu toate acestea, ceea ce este discutabil este dacă o monarhie domnească este necesară pentru ca această atractivitate să continue.
Citește și