Capodopera lui Carpaccio, „Pregătirea mormântului lui Hristos”, revine în expoziție la Berlin

„Pregătirea Mormântului lui Hristos”, capodopera venețianului Vittore Carpaccio (c. 1465–1525/26), primește o nouă viață printr-o restaurare minuțioasă care a durat patru ani. Acum este vedeta unei expoziții extraordinare la Gemäldegalerie din Berlin. Această prezentare specială nu marchează doar redescoperirea splendorii originale a unei picturi enigmatice, ci și un tribut adus la 500 de ani de la dispariția marelui maestru venețian.

Ce a restaurat muzeul

De-a lungul ultimilor ani, pictura a trecut printr-un proces de restaurare extrem de laborios. Demersul a fost condus de fosta conservatoare șefă a Gemäldegalerie, Babette Hartwieg. Straturile de lac îngălbenit și retușurile vechi, decolorate, au fost îndepărtate cu delicatețe. Au dezvăluit de sub ele o paletă cromatică de o vibrație uimitoare, fidelă intenției inițiale a lui Carpaccio. Analizele aprofundate, realizate în cooperare cu Rathgen-Forschungslabor, au oferit informații cruciale despre modificările cromatice suferite de-a lungul secolelor, ghidând intervențiile restauratorilor pentru a reda operei strălucirea sa de altădată. Publicul expoziției va avea ocazia să exploreze pe larg aceste descoperiri și metodele de restaurare implementate.

Misterul unui tablou de Carpaccio

„Pregătirea Mormântului lui Hristos” este o lucrare remarcabilă și misterioasă. În loc să opteze pentru o scenă tradițională de Plângere, Carpaccio a ales să imortalizeze momentele tulburătoare dintre moartea lui Hristos pe cruce și anticiparea învierii sale. În centrul compoziției, corpul lui Hristos este așezat, în spatele său un mormânt deschis și Iosif din Arimateea pregătind corpul pentru ritualurile funerare. O figură contemplativă, probabil Iov, premergătorul vetero-testamentar al lui Hristos, stă rezemat de un copac. Pictura este împânzită de detalii narative subtile, integrate într-un peisaj idealizat. Toate accentuează opoziția viață și moarte. Este vorba de cranii și fragmente de schelete în prim-plan. Acestea contrastează cu prezența lui Iov, ca profet al Învierii.

Importanța acestei lucrări este subliniată și de faptul că istoricul de artă Aby Warburg a inclus-o în influentul său „Bilderatlas Mnemosyne” în 1929. Este alături de opere de Donatello și Rafael. Pentru expoziția actuală, o replică a panoului original din atlas este de asemenea prezentă. Oferă o perspectivă suplimentară asupra modului în care această capodoperă a fost percepută și interpretată de-a lungul timpului.

O expoziție-spectacol

Expoziția, coordonată de Babette Hartwieg și Neville Rowley, nu se limitează doar la celebrarea „Pregătirii Mormântului lui Hristos”. Ea plasează lucrarea într-un context tematic și artistic amplu, prin juxtapunerea cu alte opere de referință ale Renașterii Venețiene. Vizitatorii vor putea admira picturi de Giovanni Bellini, Cima da Conegliano, Palma il Vecchio, Francesco Bissolo. Desigur și alte lucrări ale lui Carpaccio însuși, toate provenind din colecția impresionantă a muzeului. Din colecția Kupferstichkabinett sunt expuse și două piese de o valoare inestimabilă. Este vorba de o schiță pregătitoare de Carpaccio, înfățișând pe Hristos mort. Și o gravură de Andrea Mantegna, o sursă de inspirație esențială pentru pictorul venețian.

Restaurarea și organizarea acestei expoziții au fost posibile datorită sprijinului generos al Culturespaces, Paris. Această ocazie de a vedea arta venețiană la cel mai înalt nivel este găzduită în Camera 37 din Gemäldegalerie – Staatliche Museen zu Berlin. Va rămâne deschisă publicului până pe 6 aprilie 2026. Biletele sunt disponibile la prețul de 14,00 €, cu o reducere la 7,00 € pentru categoriile eligibile.

Exit mobile version