- Festivalul Fringe de la Edinburgh prezintă piese de teatru care abordează impactul inteligenței artificiale asupra vieții umane.
- De la Hamlet-uri digitale la povești personalizate, spectacolele explorează teme precum doliul, distopia și identitatea.
- Artiștii folosesc AI pentru a crea experiențe unice, dar se confruntă și cu provocările etice și estetice ale acestei tehnologii.
Festivalul Fringe de la Edinburgh se transformă într-un teren de fertil pentru explorarea inteligenței artificiale (IA). De ani buni se vorbea despre roboți. Dar acum ai piese de teatru care abordează impactul acestei tehnologii asupra vieții umane. De la chatbot-uri apocaliptice la povești de dragoste personalizate, spectacolele explorează teme diverse. Doliul, distopia și identitatea sunt doar câteva subiecte care îți oferă o perspectivă incitantă asupra unui viitor incert.
Hamlet Digital: Doliu Și Inteligență Artificială În „Dead Air”
În „Dead Air”, Alfrun Rose interpretează rolul lui Alfie, un fel de Hamlet feminin. Personajul comunică cu tatăl său decedat printr-un program AI numit AiR. Alfie se confruntă cu doliul, cu vinovăția supraviețuitorului și cu incapacitatea de a merge mai departe. Iar serviciul online AiR îi oferă o reproducere aproape perfectă a tatălui său, dar care nu poate înlocui niciodată realitatea.
„Inteligența artificială nu ar trebui să fie un înlocuitor pentru conexiunea umană, ci un instrument pentru a ne spori capacitățile”, spunea Fei-Fei Li, profesor de informatică la Stanford University și expert în IA.
Distopie și indiferență digitală în „Stampin’ in the Graveyard”
În „Stampin’ in the Graveyard”, un chatbot AI interpretat de Elisabeth Gunawan își propune să ne ușureze tranziția către sfârșitul lumii. Printr-o interfață plină de erori și defecțiuni, chatbot-ul sondează publicul pentru a ghida desfășurarea poveștii, creând o experiență unică la fiecare reprezentație.
Spectacolul explorează teme precum decăderea societății, separările forțate și indiferența digitală, oferind o viziune sumbră asupra viitorului.
„Cred că cel mai mare pericol al inteligenței artificiale este că oamenii vor trage concluzia prea devreme că o înțeleg”, spunea Eliezer Yudkowsky, un cercetător american specializat în inteligență artificială.
Povești personalizate și participare forțată în „AI: The Waiting Room”
„AI: The Waiting Room – An Audiovisual Journey” folosește inteligența artificială pentru a genera un scenariu personalizat pentru fiecare spectator. Înainte de începerea spectacolului, spectatorii completează un chestionar despre ambițiile, persoanele dragi și moștenirea lor. Pe baza răspunsurilor, un algoritm creează o poveste unică, livrată spectatorului prin căști. Deși experimentul este interesant, cerințele de participare a publicului par forțate, iar rezultatul este o experiență inegală.
„Tehnologia nu este nici bună, nici rea; nici nu este neutră”, spunea Melvin Kranzberg (1917-1995), profesor de istorie a tehnologiei. Spectacolele de la Edinburgh Fringe explorează complexitatea relației dintre om și mașină, evidențiind atât potențialul, cât și pericolele inteligenței artificiale.

