• Benzile desenate Red Hood de la DC Comics au fost retrase după ce autoarea Gretchen Felker-Martin s-a exprimat sarcastic în legătură cu asasinarea lui Charlie Kirk.
  • O artistă de la Sony a fost concediat după glume online despre împușcarea lui Kirk.
  • Retragerea unui episod South Park ridică întrebări despre libertatea de expresie în cultură.

Moartea lui Charlie Kirk, liderul conservator cunoscut pentru pozițiile anti-LGBTQ+, a generat un val de reacții. Nu doar în zona politică, ci și în lumea artistică și mediatică. Comentariile ironice sau ostile postate online de scriitori, artiști și jurnaliști au fost urmate de concedieri. Sau de anulări de proiecte și suspendări de conturi. Fie că vorbim de benzi desenate, jocuri video sau televiziune, linia de demarcație dintre libertatea de exprimare și presiunea publică pare tot mai fragilă.

Cum a ajuns asasinatul motiv de dezbatere

Autoarea și activista Gretchen Felker-Martin, care a scris seria Red Hood pentru DC Comics, a reacționat pe Bluesky la vestea împușcării lui Kirk cu sarcasm. Ulterior, într-un interviu pentru WIRED, și-a explicat poziția: „Charlie Kirk a fost un monstru. Și-a petrecut viața răndind și atacând alte persoane.” La scurt timp, DC Comics a anunțat că renunță la colaborarea cu ea și a suspendat publicarea seriei. Felker-Martin a spus că se aștepta la un val de ură online, dar nu la pierderea proiectului său: „Am primit sute, dacă nu mii de amenințări cu moartea. Dar mai rău e că mi-au anulat munca.”

„Nu e despre ce credem, e despre ce acceptăm”

Decizia DC a fost justificată de editorul-șef Marie Javins, care a declarat pentru WIRED: „Tonul postărilor lui Gretchen, nu opiniile ei personale, a fost îngrijorător pentru DC. Nu limităm opiniile artiștilor noștri, dar când limbajul lor se leagă direct de poveștile sau personajele DC și poate fi perceput ca belicos, reevaluăm situația.” În contrapunct, scriitoarea și criticul Roxane Gay a spus: „Fie crezi în libertatea de exprimare, fie nu. Decizia DC de a opri publicarea e o reacție exagerată. Nu contează dacă sunt de acord cu Gretchen sau nu. Azi e ea, mâine poate fi altcineva.” Dincolo de divergențe, ambele poziții aduc în prim-plan aceeași tensiune: până unde se întinde libertatea de a vorbi și unde începe responsabilitatea față de public și instituție?

Recomandări

TOM STURRIDGE ESTE IAR SANDMAN
CASELE DE MODĂ MIZEAZĂ LITERAR
ȘEFUL OPEN AI ÎȚI PREZINTĂ NOUL TĂU COLEG
FRIENDS DON'T LIE
HORIA SABO MIZEAZĂ PE AI DREPT GENERATOR DE FORȚĂ DE MUNCĂ

Cultura între umor și tăcere

Nu doar Felker-Martin a fost vizată. Artista Drew Harrison, angajată la Sucker Punch Productions, a fost concediată după o glumă pe Bluesky: „Sper că numele trăgătorului e Mario, ca să știe Luigi că fratele lui i-a ținut spatele”. Reacțiile rapide, de la concedieri la scoaterea de pe post a unui episod South Park care îl parodia pe Kirk, sugerează un climat cultural în care satirele și umorul incomod nu mai sunt tolerate cu aceeași ușurință. Hrag Vartanian, editorul publicației Hyperallergic, observa recent: „Autoritarii pot suporta violența. Dar nu pot suporta să fie ridiculizați.”

În acest context, scena culturală americană se confruntă cu un paradox. Pe de o parte, există dorința de a sancționa limbajul violent. Pe de altă parte, artiștii resimt tot mai mult autocenzura și frica de consecințe. Dar un răspuns ai din partea realizatorilor South Park. Ei au și fost acuzați că ar purta responsabilitatea violențelor. Seria a retras de la redifuzare episodul din acest an în care îl ironiza pe Charlie Kirk după asasinat. În mod paradoxal, Charlie Kirk însuși se mândrea cu felul în care apăruse în episodul din South Park.

Partenerii noștri