• Arta se mută: Cum centrele de putere emergente redesenează harta artistică globală.
  • Explorează influența tot mai mare a Asiei și a Orientului Mijlociu asupra pieței de artă.
  • Târgul Art Basel Paris 2025 are loc între 24 și 26 octombrie subliniind rolul capitalei franceze post-Brexit ca un hub artistic european.
  • Mai mulți factorii care alimentează aceste schimbări și implicațiile lor pentru artiști, galerii și colecționari.

Piața de artă globală trece printr-o transformare profundă, în care centrele de putere tradiționale din New York și Londra își văd influența diminuată de ascensiunea unor noi actori din Asia și Orientul Mijlociu. Această reconfigurare, alimentată de factori economici, politici și culturali, redesenează harta artistică globală și creează noi oportunități și provocări pentru toți cei implicați. Iar această schimbare nu este una singulară, după cum observă François Curiel, președintele Christie’s: „În cariera mea am văzut cum New York a detronat Parisul ca unul dintre cele mai importante centre de artă.”

Asia preia controlul pe piața de artă : Noii colecționari și muzeele ambițioase

Ascensiunea Asiei ca forță dominantă în lumea artei a început în jurul anului 2005, odată cu implicarea tot mai activă a colecționarilor chinezi. Aceștia au început prin a colecționa artiști locali, ridicând prețurile la cote astronomice, iar apoi s-au orientat către artiștii occidentali. Un val de muzee private a urmat, unele dintre ele având o putere intelectuală considerabilă. „În China, nu doar că existau oameni care colecționau lucrări convenționale, ci și unii dintre cei mai ambițioși la nivel global în ceea ce privește achiziționarea de artiști conceptuali precum Matthew Barney”, subliniază Allan Schwartzman, consultant de artă.

Vezi această postare pe Instagram

O postare distribuită de Art Basel (@artbasel)

Recomandări

TOM STURRIDGE ESTE IAR SANDMAN
CASELE DE MODĂ MIZEAZĂ LITERAR
ȘEFUL OPEN AI ÎȚI PREZINTĂ NOUL TĂU COLEG
FRIENDS DON'T LIE
HORIA SABO MIZEAZĂ PE AI DREPT GENERATOR DE FORȚĂ DE MUNCĂ

În timp ce economia chineză stagnantă a temperat entuziasmul inițial, alte centre din Asia preiau ștafeta. O modificare a legislației fiscale din 2018, care a exceptat de la TVA achizițiile de artă sub 60 de milioane de won coreeni (aproximativ 42.000 de dolari), a avut un impact major în Coreea de Sud, stimulând un boom al muzeelor private și o dezvoltare continuă a pieței. Colecționarii din Asia de Sud-Est devin, de asemenea, mai dinamici. „Chiar și în Japonia, care a fost foarte liniștită mult timp, începem să vedem noi colecționari interesanți”, spune Schwartzman.

Parisul post-Brexit: Un nou hub artistic european

În timp ce piața asiatică se maturiza, sectorul artistic european era zguduit de politică, în special de ieșirea șocantă a Marii Britanii din Uniunea Europeană. Brexit a slăbit poziția Londrei ca hub artistic, în beneficiul Parisului, unde mega-galeriile Hauser & Wirth, David Zwirner și White Cube au deschis de atunci noi spații. La Christie’s, vânzările din Paris s-au dublat aproximativ de la Brexit. „În general, vedem că se fac mai multe afaceri în Europa, deoarece Brexit a impus mult mai multă birocrație”, notează Curiel. Însă acest lucru nu ar fi fost posibil fără investițiile sectorului privat, care s-au adăugat la numărul deja impresionant de instituții publice, după cum menționa Bernard Arnault.

Puterea soft în Golf: Investiții masive și ambiții culturale

La Paris și în anumite părți ale Asiei activitatea sectorului privat a fost esențială. Ascensiunea Orientului Mijlociu este determinată în mare parte de familiile conducătoare din regiunea Golfului. Prin inițiativele guvernamentale și de fondurile suverane masive care pot fi utilizate pentru a sprijini aceste strategii. Fiecare regat a abordat strategia într-un mod ușor diferit, cu scopul de a-și promova imaginea națională.

Cu toate acestea, puterea concentrată a familiilor regale face posibilă lansarea rapidă a unor inițiative majore. Dar vine și cu riscuri. „Ceea ce este complicat este că nu există o distincție reală între familii și guvern. Așa că întreaga ambiție culturală a țării depinde de câțiva oameni. Și de interesul lor pentru artă”, spune Georgina Adam, autoarea cărților „Dark Side of the Boom” și „Big Bucks”. Sunt cărți care au analizat în profunzime expansiunea lumii artei. „Dincolo de asta, nu ai o bază reală de colecționari privați”.

Aparent lumea artei de astăzi este încă ancorată în Occident. Dar o mare parte din dinamica pieței se află acum la est de Istanbul. Așa cum subliniază Schwartzman, patronii de acolo sunt familiarizați cu arta. În plus devin promotori, un tip de persoană care lipsește momentan în SUA.

Partenerii noștri