- Magnus Carlsen, numărul unu mondial la șah, a învins modelul AI ChatGPT într-un joc cu condiții speciale.
- ChatGPT a lăudat victoria campionului ca fiind „metodică, curată și ascuțită” și și-a recunoscut propriile limite.
- Într-un experiment separat, ChatGPT a fost învins chiar și de vechia consolă Atari 2600 la nivel începător, demonstrând că AI încă are de învățat în jocuri de strategie.
Magnus Carlsen, șahistul norvegian care deține poziția de campion mondial și este numărul unu mondial de peste 14 ani, a reușit să îl învingă pe ChatGPT într-un joc de șah. O victorie pe care campionul a obținut-o cu autoritate.
Magnus Carlsen domină ChatGPT în șah, demonstrând limitele inteligenței artificiale
Carlsen a împărtășit experiența pe rețeaua X, prezentând capturi de ecran care arătau cum, în ciuda încercărilor, ChatGPT s-a văzut obligat să se predea, recunoscând calitățile strategice ale adversarului uman.
I sometimes get bored while travelling pic.twitter.com/MmkEeCg0Xn— Magnus Carlsen (@MagnusCarlsen) July 11, 2025
Această victorie subliniază faptul că, în ciuda progreselor spectaculoase în inteligența artificială, AI-ul încă nu poate egala nivelul de rafinament și experiență al unui campion mondial la șah – un joc care, în teorie, poate fi abordat cu calculul a milioane de scenarii de către un computer. Vechile percepții conform cărora mașinile ar domina complet astfel de jocuri logice rămân parțial contestate.
ChatGPT recunoaște performanța lui Carlsen și limitele sale în joc
La finalul meciului, Carlsen a solicitat AI-ului să facă o analiză a jocului său. ChatGPT a oferit o evaluare consistentă a stilului campionului. L-a lăudat pentru priceperea la deschideri, cum ar fi apărarea Philidor, precum și pentru răbdarea pozițională și conștiința tactică. De asemenea, AI-ul a remarcat tehnica impecabilă de final de joc a lui Carlsen. În plus a evidențiat modul în care nebunii și pionii au fost folosiți pentru a transforma un mic avantaj într-o victorie sigură.
Totuși, ChatGPT a admis și anumite greșeli făcute în timpul jocului. Inclusiv încercări de mutări eronate, ceea ce sugerează o inconsistență în aplicarea regulilor. Dar a invocat și lipsa de „experiență reală de joc pe tablă”. În privința plasării în clasament (rating FIDE), AI-ul a estimat valoarea lui Carlsen între 1800 și 2000. Foarte departe de ratingul său real de 2839. Asta reflectă dificultatea de a estima valoarea unui campion mondial pe baza unei singure partide.
Experimente separate confirmă limitele AI în șah: ChatGPT învins de un Atari vechi de 50 de ani
Într-un alt context, ChatGPT a fost înfrânt umilitor într-un meci de șah chiar de o consolă Atari 2600 din 1978, la nivel începător de dificultate. Inginerul Robert Caruso a pus la încercare AI-ul într-o confruntare considerată „o plimbare pe aleea amintirilor retro” pentru ChatGPT, însă rezultatul a fost dezastruos pentru AI: ChatGPT a confundat piese ale tablei de joc, a ratat ocazii tactice simple și a pierdut constant poziții. A cedat după aproximativ 90 de minute. În mod ironic, inițiativa provine chiar de la ChatGPT, care a insistat să joace cu Atari, fiind ulterior „lăsat cu coada între picioare”.
Această înfrângere evidențiază faptul că inteligența artificială face progrese rapide. De asemenea, este tot mai integrată în viața de zi cu zi. Dar ea încă nu domină toate domeniile care cer gândire logică și strategie avansată. Mai ales atunci când trebuie să proceseze informații vizuale și să se adapteze la reguli stricte în timp real.
Partida lui Magnus Carlsen cu ChatGPT și experimentul cu Atari scoate în evidență atât progresul, dar și limitele actuale ale inteligenței artificiale. Deși AI progresează către capacități avansate de raționament și multimodalitate. Dar în 2025, lumea șahului rămâne un teren unde geniul uman încă păstrează un avantaj semnificativ

