Pictorul olandez Johannes Vermeer a folosit o cameră obscură, potrivit unei biografii

Pictorul olandez Johannes Vermeer a folosit o cameră obscură pentru a crea picturile sale renumite în întreaga lume pentru precizia și utilizarea luminii, potrivit unei noi biografii, a anunțat vineri Rijksmuseum din Amsterdam, relatează mass media internațională.

Cartea spune că pictorul a fost instruit în folosirea camerei obscure de către preoții iezuiți, dezvăluind pentru prima dată influența bisericii catolice asupra lui Vermeer (1632-1675), care s-a născut protestant înainte de a se converti, a precizat muzeul într-un comunicat.

Cu 28 de tablouri, Rijksmuseum organizează în februarie cea mai mare expoziție dedicată vreodată pictorului olandez din Epoca de Aur, a cărui viață rămâne puțin cunoscută, spre deosebire de operele sale precum „Girl with a Pearl Earring” („Fata cu cercel de perlă”).

Casa sa din Delft, situată între Haga și Rotterdam, se afla lângă o misiune iezuită, cu o biserică ascunsă, unde cel mai probabil a intrat în contact cu iezuiții pentru prima dată în legătură cu camera obscură” , potrivit biografiei care va fi publicată în ianuarie, scrisă de Gregor Weber, șeful secției de arte plastice de la Rijksmuseum.

Folosită în diferite forme de mii de ani, camera obscură este un instrument optic care presupune o cameră obscură sau o cutie în care imaginea exterioară este proiectată printr-o mică gaură sau lentilă.

„Efectele de lumină caracteristice aparatului de fotografiat se regăsesc și în picturile lui Vermeer, lăsând puțin loc de îndoială că artistul a fost inspirat de aparatul de fotografiat” , a precizat muzeul.

De ani de zile circulă zvonuri conform cărora Vermeer ar fi folosit o cameră obscură pentru a-și crea operele, care sunt cunoscute pentru utilizarea luminii și a umbrelor.

Iezuiții considerau camera obscură ca pe un instrument pentru a observa lumina divină a lui Dumnezeu” , a precizat muzeul, adăugând că Weber a descoperit un desen realizat de preotul care locuia lângă Vermeer și care arăta aceste efecte.

Efectul caracteristic produs de aparatul de fotografiat, cu centrul focalizat, dar lăsând alte zone neclare, este exact ceea ce Vermeer realizează” în tabloul său ,,The Lacemaker” (,,Dantelăreasa„),  , expus la Luvru din Paris.

Cultul catolic a fost interzis la sfârșitul secolului al XVI-lea de către olandezii calviniști, dar aproximativ o treime din populație a rămas fidelă Vaticanului.

Exit mobile version