Meta este acuzată de prelucrarea „masivă” și „ilegală” a datelor de către grupurile europene de consumatori

Grupurile europene pentru drepturile consumatorilor au acuzat Meta că a efectuat o operațiune „masivă” și „ilegală” de colectare a datelor de la sute de milioane de utilizatori din regiune, conform CNN.

Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), un organism-umbrelă pentru 45 de grupuri de consumatori, a declarat că opt dintre grupuri depun plângeri la autoritățile naționale de protecție a datelor respective.

Grupurile susțin că Meta colectează o cantitate inutilă de informații despre utilizatorii săi, cum ar fi date folosite pentru a deduce orientarea sexuală, starea emoțională sau chiar susceptibilitatea la dependență, la care aceștia nu au consimțit în mod direct. Practicile companiei, susțin grupurile, încalcă părți ale legii Uniunii Europene privind confidențialitatea datelor, Regulamentul general privind protecția datelor sau GDPR.

„Cu practicile sale ilegale, Meta alimentează sistemul de reclame bazat pe supraveghere, care urmărește consumatorii online și adună cantități mari de date personale în scopul de a le arăta reclame”, a spus BEUC într-un comunicat.

Meta contestă acuzațiile

„Ne luăm obligațiile de reglementare extrem de în serios și suntem încrezători că abordarea noastră respectă GDPR”, a spus un purtător de cuvânt al companiei într-un comunicat. „Din 2019, am revizuit confidențialitatea la Meta. Suntem responsabili pentru protejarea confidențialității oamenilor de către autoritățile de reglementare, factorii de decizie și experții. Lucrăm cu ei pentru a ne asigura că ceea ce construim urmează cele mai bune practici și îndeplinește standarde înalte de protecție a datelor”, a adăugat purtătorul de cuvânt.

Plângerile de joi vor expune compania, care este de ani de zile subiectul unui control intens de reglementare în Europa, la mai multe acțiuni legale.

În luna mai a anului trecut, autoritățile de reglementare din UE au amendat gigantul tehnologic cu un record de 1,2 miliarde de euro pentru încălcarea regulilor GDPR prin transferul datelor personale ale utilizatorilor Facebook pe servere din Statele Unite. Potrivit Comitetului European pentru Protecția Datelor, amenda este cea mai mare aplicată vreodată în temeiul legii, care se aplică în UE din 2018.

„Suntem foarte îngrijorați de practicile lui Meta”, a declarat un purtător de cuvânt al Autorității Norvegiene pentru Protecția Datelor pentru CNN. „Protecția datelor este un drept uman pentru toți, nu o funcție premium rezervată celor bogați. Speranța noastră este că plângerile pot declanșa mai mult control de reglementare la nivel european”, a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că Norvegia va transmite plângerea autorităților irlandeze, autoritățile principale de reglementare pentru Meta în Europa.

Graham Doyle, comisar adjunct la Comisia pentru Protecția Datelor din Irlanda, a declarat pentru CNN că autoritatea nu a primit încă nicio plângere de la omologii săi.

Plata sau consimțământul

În octombrie, autoritățile de reglementare din UE au forțat Meta să înceapă să ceară acordul explicit de la utilizatorii săi pentru a le procesa informațiile personale în scopul de a le oferi reclame direcționate.

Câteva zile mai târziu, Meta a lansat un serviciu de abonament care le permite utilizatorilor săi europeni să plătească până la 12,99 euro pe lună pentru a utiliza versiuni fără reclame ale Facebook și Instagram. De vineri, intenționează, de asemenea, să introducă taxe lunare suplimentare pentru fiecare cont nou creat de un utilizator ca parte a ofertei respective.

Meta a spus că serviciul face parte din eforturile sale de a respecta GDPR. „‘Abonamentul fără reclame’ abordează cele mai recente evoluții în materie de reglementare, îndrumări și hotărâri împărtășite de autoritățile europene de reglementare și de instanțele de top în ultimii ani”, a spus compania într-o postare pe blog în octombrie.

Dar BEUC a susținut joi că serviciul de abonament al Meta oferă utilizatorilor „o alegere nedreaptă și înșelătoare”, deoarece prelucrarea datelor nu este transparentă, ceea ce înseamnă că utilizatorii nu pot ști cum abonamentul le-ar schimba modul în care sunt procesate informațiile.

Organizația a depus o plângere la autoritățile europene de protecție a consumatorilor în noiembrie, argumentând că această abordare „plată sau consimțământ” a fost un exemplu de practică comercială neloială și „agresivă” interzisă de legislația UE.

Exit mobile version