Filmul lui Mincan intră în dialogul venețian. Care sunt vedetele din festiva

Când Alberto Barbera, directorul artistic al Festivalului Internațional de Film de la Veneția, a prezentat selecția ediției cu numărul 82, a subliniat: „Este, probabil, una dintre cele mai variate și spectaculoase selecții din ultimii ani. Avem filme-eveniment cu staruri de Oscar, dar și titluri independente ce pot transforma jocul premiilor.”

Marile nume și surprizele selecției

Lista anului 2025 la Festivalul Internațional de Film de la Veneția e un veritabil mozaic de voci creative. Kathryn Bigelow revine după opt ani cu „A House of Dynamite”, în timp ce Luca Guadagnino aduce pe covorul roșu, pentru prima dată, pe Julia Roberts cu „After the Hunt” – recunoscând că alegerea ieșirii din competiție a filmului îi aparține regizorului și Amazon/MGM. „O vom primi pe Julia Roberts cu mare plăcere,” a adăugat Barbera, subliniind statutul de platformă globală a festivalului.

Dar nu totul e despre nume mari. Printre titluri selectate, „Dinți de lapte” semnat de Mihai Mincan și co-produs de România, Franța, Danemarca, Grecia și Bulgaria, marchează un moment-cheie pentru cinematografia românească, fiind selectat în secțiunea Orizzonti – spațiul dedicat noilor tendințe internaționale.

Filmul lui mincan și noul val românesc: povestea unui film-alegorie

După succesul de la Veneția cu „Spre Nord”, recompensat cu premiul Bisato d’Oro, Mihai Mincan revine. „Dinți de lapte a început ca un exercițiu de film de gen, dar a evoluat mult mai complex. E greu să-l încadrezi într-o singură categorie. Filmul e rezultatul locului și momentului în care ne aflăm, dar și al unei echipe care a crezut în mine,” spune Mincan. Filmul urmărește povestea Mariei, o fată de 10 ani a cărei lume se zdruncină când sora mai mare dispare. În paralel cu disperarea părinților, Maria alege propria căutare, ajutată de prieteni, traversând o accelerată maturizare. În rolul principal este o tânără actriță la debul, Emma Ioana Mogoș.

Pentru producătorul Radu Stancu, „Dinți de lapte” este o alegorie despre tranziția României de la comunism la speranța unei societăți noi, topind fricile și incertitudinile de după 1989 într-o poveste profund umană. Această dimensiune universală, care transcende contextul local. Lucru confirmat de faptul că filmul a atras atenția selecționerilor internaționali.

O competiție cu mize universale

Dacă selecția de la Veneția 2025 pare dominată de titluri cu bugete mari și distribuții care concurează direct pentru Oscar, festivalul își păstrează ADN-ul de descoperitor de voci noi și curajoase. În competiție ajung filme precum „Bugonia” de Yorgos Lanthimos cu Emma Stone sau „The Smashing Machine” cu Dwayne Johnson, dar și incursiuni radical diferite precum „The Testament of Ann Lee” de Mona Fastvold sau debutul lui Shu Qi cu „Girl”. În selecție ai și ecranizarea lui François Ozon după Străinul lui Albert Camus ori cea pe care Olivier Assayas a realizat-o după ”Magul de la Kremlin”. Juriul competiției este prezidat de Alexander Payne. Între membri este și regizorul Cristian Mungiu. Juriul secțiunii Orizzonti este prezidat de Julia Ducournau, pe care o știi pentru drama psihologică Titane, premiată în 2021 la Cannes.

Contrar percepției că marile platforme de streaming și studiourile consacrate au confiscat vizibilitatea, spațiul secțiunii Orizzonti rămâne miza pentru cinematografia emergentă și o garanție de diversitate stilistică. „Denti de lapte” nu e doar un succes personal pentru Mihai Mincan sau pentru echipa sa; prezența filmului într-o selecție atât de spectaculoasă legitimează perspectiva românească. Asta într-un context internațional care pare din ce în ce mai aglomerat cu voci „mari”. Dar pare încă deschis pentru mirarea și curajul celor care încearcă să aducă perspective noi pe ecran.

CARE SUNT FILMELE DIN COMPETIȚIE?

La Grazia – Paolo Sorrentino (filmul de deschidere)
The Wizard of the Kremlin – Olivier Assayas
Jay Kelly – Noah Baumbach
The Voice of Hind Rajab – Kaouther Ben Hania
A House of Dynamite – Kathryn Bigelow
The Sun Rises on Us All – Cai Shangjun
Frankenstein – Guillermo del Toro
Elisa – Leonardo Di Costanzo
À pied d’oeuvre – Valérie Donzelli
Silent Friend – Ildikó Enyedi
The Testament of Ann Lee – Mona Fastvold
Father Mother Sister Brother – Jim Jarmusch
Bugonia – Yorgos Lanthimos
Duse – Pietro Marcello
Un film fatto per Bene – Franco Maresco
Orphan – László Nemes
L’étranger – François Ozon
No Other Choice – Park Chan-wook
Sotto le nuvole – Gianfranco Rosi
The Smashing Machine – Benny Safdie
Girl – Shu Qi

CARE SUNT FILMELE „OUT OF COMPETITION – FICTION”?

Sermon to the Void – Hilal Baydarov
L’isola di Andrea – Antonio Capuano
Il maestro – Andrea Di Stefano
After the Hunt – Luca Guadagnino
Scarlet – Mamoru Hosoda
The Last Viking – Anders Thomas Jensen
In the Hand of Dante – Julian Schnabel
La valle dei sorrisi – Paolo Strippoli
Dead Man’s Wire – Gus Van Sant
Orfeo – Virgilio Villoresi
Chien 51 – Cédric Jimenez (closing film)

CARE SUNT FILMELE „OUT OF COMPETITION – NON-FICTION”?

Kabul, Between Prayers – Aboozar Amini
Ferdinando Scianna – Il fotografo dell’ombra – Roberto Andò
Marc by Sofia – Sofia Coppola
I diari di Angela – Noi due cineasti. Capitolo terzo – Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi
Ghost Elephants – Werner Herzog
My Father and Qaddafi – Jihan K
The Tale of Sylian – Tamara Kotevska
Nuestra tierra – Lucrecia Martel
Remake – Ross McElwee
Kim Novak’s Vertigo – Alexandre Philippe
Cover-Up – Laura Poitras, Mark Obenhaus
Broken English – Jane Pollard, Iain Forsyth
Notes of a True Criminal – Alexander Rodnyansky, Andriy Alferov
Director’s Diary – Aleksandr Sokurov
Back Home – Tsai Ming-liang

CARE SUNT FILMELE „OUT OF COMPETITION – FILM & MUSIC”?

Nino. 18 giorni – Toni D’Angelo
Piero Pelù. Rumore dentro – Francesco Fei
Newport and the Great Folk Dream – Robert Gordon
Francesco de Gregori Nevergreen – Stefano Pistolini

CARE SUNT FILMELE „OUT OF COMPETITION – SERIES”?

Portobello – Marco Bellocchio

Un prophète – Enrico Maria Artale
Etty – Hagai Levi
Il mostro – Stefano Sollima

CARE SUNT FILMELE „OUT OF COMPETITION – SHORT FILMS”?

Origin – Yann Arthus-Bertrand
Boomerang Atomic – Rachid Bouchareb
How to Shoot a Ghost – Charlie Kaufman

CARE SUNT FILMELE NOMINALIZATE LA CATEGORIA „VENICE CLASSICS”?

Mata Hari – Joe Beshenkovsky, James A Smith
Elvira Notari: Oltre il silenzio – Valerio Ciriaci
Louis Malle, le révolté – Claire Duguet
Memoria de los olvidados – Javier Espada
Megadoc – Mike Figgis
Boorman and the Devil – David Kittredge
Holofiction – Michal Kosakowski
Sangre del toro – Yves Montmayeur
The Ozu Diaries – Daniel Raim

CARE SUNT FILMELE NOMINALIZATE LA CATEGORIA „BIENALLE COLLEGE CINEMA”?

Agnus Dei – Massimiliano Camaiti
One Woman One Bra – Vincho Nchogu
Becoming Human – Polen Ly
Secret of a Mountain Serpent – Nidhi Saxena

Exit mobile version