- Festivalul de Film de la Veneția a propus în 2025 amestec eclectic de debuturi așteptate și surprize neașteptate.
- Spectacolul a instensificat dezbaterea aprinsă asupra rolului festivalurilor în sezonul premiilor.
- De la drame intense la satiră usturătoare Veneția s-a dovedit un festival care nu dezamăgește.
Festivalul de Film de la Veneția din 2025 și-a deschis porțile, aducând cu sine un val de emoție și anticipație. Cu o selecție diversă de filme, de la drame psihologice la comedii negre și documentare provocatoare, festivalul promite să fie un barometru al tendințelor cinematografice viitoare și un teren fertil pentru potențialii câștigători de premii. Dar, într-o lume în care platformele de streaming și lansările directe către public devin din ce în ce mai frecvente, se pune întrebarea dacă festivalurile de film mai au aceeași influență ca odinioară.
Advertisment
„After the Hunt”: Dileme morale în campusul universitar
Luca Guadagnino aduce pe ecran un thriller incitant, plasat în campusul universitar Yale, unde Alma Imhoff, interpretată de Julia Roberts, se confruntă cu acuzații de agresiune sexuală care zguduie comunitatea academică. Filmul explorează teme complexe precum loialitatea, adevărul și compromisurile morale într-o lume post-#MeToo.
„Bugonia”: o satiră alienantă a modernității
Yorgos Lanthimos revine cu un remake al filmului coreean „Save the Green Planet!”. Emma Stone și Jesse Plemons interpretează roluri antagonice într-o poveste despre conspirații. Filmul este o satiră la adresa teoriilor conspiraționiste. Nu lipsesc nici trimiterile la paranoia care domină uneori discursul public.
Recomandări
Cu toate acestea, criticii sunt împărțiți, unii considerând filmul ca fiind o revenire la forma maximă a regizorului, în timp ce alții îl văd ca o simplă reluare a temelor sale obișnuite.
Celebritate și autoanaliză în poveste
Noah Baumbach aduce pe ecran o dramă sensibilă despre celebritate și regrete, cu George Clooney în rolul unui star de cinema aflat la apus.
Filmul explorează sacrificiile personale și compromisurile necesare pentru a atinge succesul în industria divertismentului. Adam Sandler, în rolul managerului lui Kelly, s-a bucurat de 9,5 minute de ovații la premieră.
Filmul explorează dinamica complexă dintre un star și persoanele din viața sa. Festivalul este cunoscut și ca un loc unde se spune povești într-un mod inovator, iar noul film al lui Jim Jarmusch, „Father Mother Sister Brother”, completează această selecție diversă. În distribuție sunt Tom Waits, Adam Driver, Mayim Bialik, Charlotte Rampling, Cate Blanchett, Vicky Krieps, Sarah Greene, Indya Moore, Luka Sabbat și Françoise Lebrun
Noul film al lui Mihai Mincan, „Dinți de lapte”, a fost proiectat în premieră internațională la Veneția. Criticul Andrei Gorzo a notat pentru „Films in Frame”. „În ultimii ani, cineaști români ca Radu Muntean, Cristian Mungiu, Cecília Felméri și chiar Mincan (în filmul său de debut, Spre nord) au dat semne clare că ar putea face horror de înaltă clasă (nu degeaba s-a declarat recent Ari Aster fan al lui Mungiu), dar, cu excepția parțială a lui Muntean (în recentul scurtmetraj Index), niciunul n-a făcut pasul. Și nici Mincan nu-l face. Dinți de lapte nu-și valorifică potențialul ca film de gen. E altceva. E un exercițiu de haunt-ologie.”
Festivalul de Film de la Veneția din 2025 oferă o plajă diversă de filme care abordează teme relevante și stimulează discuții importante. Deși unele producții pot dezamăgi, altele promit să rămână în memoria cinefililor mult timp după ce luminile de pe Lido se sting. A 82-a ediția a Festivalului Internațional de Film de la Veneția continuă până pe 6 septembrie.
Top ovații – Festivalul de Film de la Veneția din toate timpurile
3 – The Banshees of Inisherin (2022) și The Brutalist (2024) – 13 minute
2 – Blonde (2022) – 14 minute
1- The Room Next Door (2024) – 18 minute
Top ovații – Festivalul de Film de la Veneția 2025
3. After the Hunt 5,57 min
2. Bugonia 6,28 min
1. Jay Kelly 9,5 min
Partenerii noștri